Sekminių tradicijos Žemaičių Naumiestyje

Katalikams Sekminės pagal svarbą yra trečioji šventė po Kalėdų ir Velykų. 50-ąją dieną po Velykų švenčiamos Sekminės užbaigia Velykų laiką. Sekmines švęsdavo ir pagonys.

Sekminių šventę puošė šiaudiniai veršeliai.

Puoselėja tradicijas
Žemaičių Naumiestyje nepamirštos senosios tradicijos. Kad Sekminių dvasia sugrįžtų ne tik vyresniosios kartos pasakojimais, kad jas galėtume patys pajausti, išgyventi, Žemaičių krašto etnokultūros centro etnografė Adma Baltutienė parengė Sekminių proga projektą kuriam įgyvendinti Šilutės r. savivaldybė skyrė 600 eurų.
Sekminės pagal senąsias tradicijas ant Žaliojo kalno šiemet – Etnografinių regionų metais – švenčiamos jau penktą kartą.
Kaip Sekminėms ruošdavosi anuomet, kokius žaidimus žaisdavo piemenėliai, kuo vaišinosi, kaip sūrį spausdavo, jaunieji naumiestiškiai sužinojo dar gerokai prieš Sekmines.
Išmoko spausti sūrį

Šventės vedėjai Goda ir Domantas.

Jaunieji naumiestiškiai buvo pakviesti į Vanagių kaimo seniūnaičio Tomo Bartkaus valdose esantį slėnį prie Šelmens upelio. Žemaičių Naumiesčio vaikų darželio-mokyklos antrokai bei gimnazijos septintokai pasipuošė iš berželių šakelių ir gėlių nupintais vainikais, žaidė senovinius žaidimus. Kas taiklesnis, aiškinosi mėtydami ryšulėlius į pintus šaukštus ar žaisdami krepšinį. Tik krepšinis senovėje buvo kitoks.
Adma Baltutienė porino: „Senovėje žaidė krepšinį, bet mėtė į nuo senos statinės atlikusį lanką. Ir kamuolių kaimo vaikai neturėjo, vietoj jo pasidarydavo šiaudų gniužulus. Piemenėliai mokėjo groti sagomis, kurias anuomet guzikais vadino. Dar mėgo ant virvės galo pririšti ryšulį su akmenėliais ir sukti palei žemę. Ratu sustoję vaikai turėdavo virvę peršokti“.
Po smagių žaidimų edukacinio užsiėmimo dalyviai pamatė, kaip spaudžiamas sūris. Keista, bet net kaime augantiems vaikams tai buvo nematyta. Vanagiškė Laima Girulienė čia pat ant lauko krosnies kaitino rūgusį ir saldų pieną. Jai į talką atskubėjo dar dvi šeimininkės. Kantriai šildomas pienas netruko pavirsti varške, o ją pylė į sūrmaišį, vėliau – į spaustuvą.
Kaip naudotis senoviniu sūrio spaustuvu, labiausiai rūpėjo berniukams. Šeimininkės vaikus vaišino iš anksto L. Girulienės sulietais sūriais, o šį, sakė, išlaikys iki Sekminių. Žemaičių krašto etnokultūros centro direktorius Valerijonas Krutikovas priminė, kad nuo švento Antano iki Joninių surištos vantos iš beržo šakų laikosi geriausiai.

Visiems rūpėjo, kaip sūris spaudžiamas.

Sekminės ant Žaliakalnio
Po šventųjų Mišių Šv. Arkangelo Mykolo bažnyčioje Sekminių eisena, lydima „Pamario brass“ (vadovas Gražvydas Raila) orkestrinės muzikos, užkopė ant Žaliakalnio. Žemaičių Naumiesčio seniūnas Jonas Budreckas džiaugėsi, kad aplinkui gausu vainikuotų piemenukų, kad gražiai žaliuoja seniūnijos ūkininkų laukai. Jei metai bus geri, turės kuo pasidžiaugti Dagotuvėse. „Sekmą dieną švęskime“, – linkėjo seniūnas susirinkusiems. Nemažai linkėjimų išsakė ir šventės neaplenkę politikai.
Ant Žaliakalnio berželiais, šiaudiniais oželiais, veršeliais išpuoštoje aplinkoje šoko, žaidė piemenėliai. Šventinę nuotaiką kūrė meno kolektyvai. Sekminėse linksminosi, šėliojo, varžėsi, mokėsi iš šiaudų surišti ožį, veršelį, rideno šiaudų ritinį. Praalkę vaišinosi kiaušiniene, vafliniais blynais.
Laima PUTRIUVIENĖ

Pievelėje sukosi poros.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Suskaičiuokite teisingai (apsauga nuo robotų): *

Visi naujausi straipsniai

Pasak entnologo L. Klimkos, iki Šeštinių dera viską pasėti

Paskutinį pavasario mėnesį paprastai švenčiame ir dvi kilnojamąsias katalikų bažnyčios šventes – Šeštines ir Sekmines. Šeštinės – Kristaus dangun įžengimo šventė, kilnojama pagal Velykų laiką tarp gegužės 4 ir birželio 2 d., būna šeštosios savaitės po Velykų ketvirtadienį. Tai privaloma šventė tikintiesiems. Kryžiaus dienos Pirmosios trys tos savaitės dienos pažymimos kaip taikos, sveikatos ir derliaus maldavimų dienos. Šios dienos dar buvo vadintos Kryžiaus dienomis. Kadaise Lietuvos kaimuose visas tas dienas žmonių būriai giedodami litanijas eidavo melstis prie kaimo kryžių. Jie

Vyriausybė pritarė, kad medžiotojams būtų privaloma drausti civilinę atsakomybę

Vyriausybė pritarė Seimo siūlymui įvesti privalomą civilinį draudimą kiekvienam medžiotojui. Tačiau siūlo nustatyti vėlesnę šios prievolės įsigaliojimo datą ir numatyti instituciją, kuri vykdys priežiūros funkciją. „Medžiotojai turi apsidrausti, nes tai apsaugos juos pačius nuo įvairių sudėtingų situacijų, kuriose jie gali atsidurti įvykus nelaimei medžioklės metu. Todėl šis sprendimas yra tikrai prasmingas“, – komentavo aplinkos ministras Simonas Gentvilas. Medžioklės įstatyme įtvirtinus pareigą medžiotojams draustis civilinės atsakomybės draudimu bus garantuojamas žalos atlyginimas tretiesiems asmenims, jei jiems, jų sveikatai ar turtui būtų padaryta

Meldinių nendrinukių sutiktuvės Šyšos polderyje

Po kelių metų pertraukos, birželio 1 d. Šyšos polderyje vyks meldinių nendrinukių sutiktuvės. Šį paukštį saugantys ūkininkai ir gamtos mylėtojai kviečiami 12 val. prie Šyšos polderio 2-osios siurblinės, kur, ragaujant skanias vaišes ir klausantis supančios gamtos garsų, vyks neformalus bendravimas su gamtininkais, bus aptariamos šios rūšies apsaugos naujovės, diskutuojama apie ūkininkams iškylančias problemas. Vakare (nuo 19 val.) susirinkusieji bus kviečiami pasitikti saulėlydį klausantis meldinių nendrinukių Šyšos polderio pievose. Išvykimas 19 val. nuo Šyšos polderio 2-osios (naujosios) siurblinės. „Nekantraujame po visų

Pasak VMI, šilutiškiai už 2021 metus dar nesumokėjo beveik 186,8 tūkst. eurų GPM

Klaipėdos apskrities valstybinė mokesčių inspekcija (Klaipėdos AVMI) informuoja, kad beveik 900 Šilutės r. savivaldybės gyventojų gegužės–birželio mėnesiais sulauks pranešimų apie deklaruotą ir laiku nesumokėtą gyventojų pajamų mokestį (GPM) už 2021 m., kurį reikėjo sumokėti iki gegužės 2 d. Šilutiškiai už praėjusius metus bendrai skolingi 186,8 tūkst. eurų GPM. VMI gyventojus apie turimas skolas informuoja savo iniciatyva per Mano VMI, o nesinaudojančius e.paslaugomis – paštu. „Didžioji dalis mokesčių mokėtojų mokesčius deklaruoja ir sumoka laiku, dėkojame jiems. Visgi kasmet turime ir vėluojančių.

Taip pat skaitykite